Bullying and suicide

Dnes se, trochu netradičně, zaměřím na téma, které se sice v seriálech a filmech objevuje často, dvakrát oblíbené však u diváků rozhodně není. Šikana a s ní spojené sebevraždy. Vím, jedná se o velmi konkrétní téma a ještě k tomu depresivní. Ráda bych ale rozebrala a přiblížila, jakým způsobem tento problém zobrazují konkrétní seriály a anime.

Než přejdu k samotnému článku, ráda bych řekla pár věcí. Šikanu ve škole jsem sama prožila a pokud jde o sebevraždy musím bohužel konstatovat, že i ty se v mém okolí vyskytly. Jako snad každý jsem o ní párkrát uvažovala. Můj spolužák ze střední ji pak doopravdy spáchal. Nic z toho vám tu nevyprávím, aby jste mě litovali. Jedná se pouze o kontext, vysvětlení mojí zaujatosti vůči tomuto okruhu témat.


13 reasons why

Promyšlený, propracovaný seriál, který hned od samého začátku dává jasně najevo, o čem je. Středoškolačka Hannah si prošla za poslední rok peklem a vzala si proto život. Její příběh tím však neskončil. Před svojí smrtí nahrála kazety, kde mluví o 13 důvodech, proč se zabila.
Musím říct, že prvních několik dílů jsem měla z celého seriálu vyloženě špatný pocit. A to ne, proto, že by mi vadilo temné, ponuré téma, kterým se zabývá. Hanniny důvody mi přišly malicherné a celá věc pro mě byla vyloženě urážkou. Ve sledování jsem se však rozhodla i přes moje "nesympatie" pokračovat. A to jednak ze zvědavosti plynoucí z obecné popularity seriálu, jednak kvůli poměrně napínavému ději. Jak jsem ale postupovala dál a dál, začala jsem pomalu chápat. O co závažnější byly Hanniny důvody, o to vážněji jsem začala celou věc brát.

Jako první bych chtěla začít s kritikou. Popravdě mám trochu obavy, aby se z celého seriálu jeho zpopularizováním nestal návod. Udělal totiž jen málo, aby ukázal, že z Hanniny zdánlivě neřešitelné situace mohlo být i jiné východisko než smrt. Spalo by se mi o mnoho lépe s vědomím, že tragický seriál a jeho depresivní téma své diváky sice donutil o šikaně a sebevraždě víc přemýšlet a mluvit, že je přitom ale nepostrčil a neinspiroval. Mnoho lidí místo seriálu doporučuje knihu od Jaye Ashera, na jejíž námět byl seriál natočen. Ta se mnohem méně točí kolem ostatních postav a soustředí se pouze na vyprávění Hannina života.

Abych ale o příběhu nevyzradila příliš a přitom seriálu přiznala i nějaké jeho přednosti, které mě na něm "potěšily" (jak jen mě mohou věci v seriálu o šikaně a sebevraždě potěšit)...
Na první pohled mě zaujala postava Hanny.
A když říkám postava, myslím to doslovně. Neberte mě špatně, ale Hanna je na dnešní poměry trochu oplácaná. A to je víc než dobře. Nikde v seriálu se totiž nezmiňuje fakt, že by proto byla nehezká, nebo že by byla šikanovaná za to, že není jako špejle. Naopak je brána jako sexy a to mi udělalo opravdu radost.
Další mě velmi příjemně překvapilo věrné podání lidských charakterů, zejména jejich rozdílných reakcí a odlišných emocí. Na situaci nereagovali všichni stejně a každý si z ní odnesl jiný pocit, tak jako tomu je i v realitě.
Za třetí, navazující na různé reakce, potěšilo mě, že úzká část Hanniných důvodů se týkala spíše omylů, než cílené šikany. Šlo o věci, ke kterým se připletla, které se staly náhodou, omylem, nebo o různá nedorozumění, zkrátka nebyly myšleny s úmyslem jí ublížit. Samozřejmě, že ji ranily, i když ostatním to nemuselo nutně připadat důležité (tak jako to prvně nepřipadalo dost důležité ani mě), v součtu se však jednalo o mnoho maličkostí, které Hannu změnily.
A pak jsou tu jednotlivé charaktery. Clay, člověk skrze kterého se zpětně dozvídáme Hannin příběh. Skvělá kombinace v minulosti netečné osoby, která se rozhodne vzít spravedlnost do svých rukou. Alex, jehož kritický/cynický přístup mi byl ze všech nejbližší. Tony, který se prostě jen pokoušel uctít Hannu, jak nejlépe to uměl.
V neposlední řadě mě nadchl i neotevřeně otevřený konec, který mnoho naznačuje, ale příliš se nevnucuje. Díky tomu tak seriál, o 13 téměř hodinových dílech, stojí samostatně a vypráví přitom kompletní a ucelený příběh.
Bohužel to se nejspíš brzy změní, neboť seriál byl prodloužen a na příští rok je plánovaná druhá řada. (Doufám, že v této se dalším sebevraždám vyhneme.) Upřímně bych byla mnohem radši, kdyby udělali například spin-off 13 Reasons why not, kde by někdo předem rozhodnutý spáchat sebevraždu, hledal důvody zůstat. Tím by tvůrci mohli více upozornit na dilema jednotlivce a ukázat, že smrt není jediné řešení.


Koe no Katachi (A Silent Voice)

Celovečerní film na náměty stejnojmenné mangy animovaný studiem Kyoto Animation (známého pro svá anime Free!, Kyoukai no Kanata a Clannad) a hlavně film, na který, a to mi věřte, jsem se těšila pekelně dlouho. A ani trochu nezklamal.
Na základní škole se stane terčem šikany hluchá dívka. Chlapci, který se, jako jeden z mnoha dalších, k šikaně přidá, se to však časem vymstí, když se sám ocitne na jejím místě. O pár let později se oba znovu shledávají a tentokrát se chlapec snaží se dívce omluvit a usmířit se s ní.
Hned z kraje dodávám, že i přes svůj jemný tón mě anime hodně překvapilo. A zajímavý zvrat na konci jen podpořil jeho váhu. Z upoutávky (kterou jsem mimochodem viděla nejmíň 10x) jsem měla pocit, že půjde v první řadě o románek mezi hlavními postavami. Co jsem ale dostala bylo mnohem víc než jen to.
Oproti předchozímu seriálu, kde hrálo prim drama, bylo toto anime spíše pro "odlehčení", (zejména pro svůj sugar-coating). Nabídlo však i to, co mi v předešlém seriálu chybělo. Rozhřešení a smíření.
Nešlo pouze o poukázání na problém šikany, ale i o jeho řešení. A že není jednoduché. Šikana je něco, co se stane vaší součástí a vymanit se z ní je pěkná dřina pro obě strany.
Co dodat, krásná animace, příjemná hudba (nechte se překvapit netradiční úvodní písní, hned při ní jsem věděla, že si anime zamiluji), skvělý story-telling, kde nemusí být vše nutně řečeno, aby to bylo pochopeno a především úžasná atmosféra, která je jako pohlazení po duši. Svou nenásilnou cestou tak Koe no Katachi vysílá do světa zprávu, že na hrubý pytel nemusí být vždy nutně odpovědí hrubá záplata.

2 komentáře:

  1. Super článek! 13 reasons why jsem viděla zatím jen tři díly (a to někdy před dvěma měsíci) a pořád se nemůžu dostat k tomu, abych to dokoukala celé. Fakt se mi to líbilo, ale bohužel tomu něco chybělo. Jinak bych to asi zkoukla na jeden zátah, jako jiné seriály.
    O anime jsem se poprvé dozvěděla, když mělo vycházet a hrozně se mi líbilo. Bohužel jsem na to zapomněla, takže teď děkuju za připomenutí :D Určitě na to kouknu.
    Mell

    OdpovědětVymazat
  2. Koe no Katachi sa stalo mojou srdcovkou. Je to skvelý príbeh, ktorý v ľuďoch bude dlho doznievať. Seriál nepoznám, ale recenzie pekné :)

    OdpovědětVymazat

„Friendship is born at that moment when one man says to another: What! You too? I thought that no one but myself.“
- C.S.Lewis

Follow